EL CULTIU D’AROMÀTIQUES ALS PORTS, CINCTORRES FILÓ TURÍSTIC

Les plantacions d’herbes aromàtiques als Ports s’han convertit en només cinc anys en tot un revulsiu econòmic i un recurs turístic i s’expandeixen per tota la zona, tot i l’escassetat de parcel·les per al seu cultiu. A més, i no menys important, la iniciativa que van començar dos joves agricultors s’ha tornat en una reeixida empresa que genera llocs de treball en una comarca amenaçada per la despoblació rural.
Albert Guardiola va ser un dels impulsors que va decidir provar sort. Una idea que va heretar del seu pare, qui durant anys va dedicar part de la seva collita a les aromàtiques. Va apostar fort i va crear l’empresa Essències dels Ports, en exclusiva al cultiu i la destil·lació. La seva emprenedoria va fer efecte i cinc anys després ha passat de poc més de 20 hectàrees en els seus inicis a 120 hectàrees de cultiu d’aquestes espècies, entre les quals destaquen l’espígol i el lavandín.

 

Guardiola completa el procés des de la sembra, fins a la collita per acabar amb la destil·lació del producte que es convertirà finalment en variats productes com cremes, espelmes, colònies, ambientadors o productes d’higiene corporal.
Les zones de plantació adquireixen un espectacular to violaci des de meitat de juny i durant juliol i principis d’agost. És el moment de l’any que les aromàtiques llueixen en tot el seu esplendor i, de fet, alguns ja han batejat Ports com la Provença valenciana. Uns paisatges que s’han tornat en un al·licient per al turista i, des de l’any passat, hi ha l’oportunitat de visitar-los i conèixer-los de primera mà.

 

Per a això, això sí, l’interessat s’ha de posar en contacte amb Viu els Ports, el projecte que dirigeix ​​la forcallana Mònica Segura, qui organitza i gestiona el recorregut pels camps: «Aquest és el segon any que hem fet visites i ha estat tot un èxit, cada vegada hi ha més gent interessada a conèixer el món de les aromàtiques i recórrer aquests camps que en aquests mesos són una preciositat».
Aquestes activitats es desenvolupen durant una jornada matinal en què el participant descobreix el procés de cultiu, la destil·laria i els passos per a l’extracció de les essències. A causa de la gran acceptació aconseguida, Segura ja planeja novetats per al proper exercici: «Oferirem visites més curtes per adaptar-nos a les peticions dels clients. A més, començarem amb tallers de destil·leria, per oferir una experiència més completa si és possible».

La suma de sinergies de les empreses d’Albert i Mònica conjuguen al sector primari amb el turisme i serveix com a arma, des de la joventut, contra l’èxode rural.

 

Redacció

Redacció

Sandra Granado CEO de ladonaesactualitat.cat Creativitats audiovisuals de màrqueting i Community Manager de holaweb.net. Presidenta de l’Associació Afibromed (Fibromiàlgia)